สื่อสารอย่างไรให้ผู้ป่วยเด็กร่วมมือในการทำหัตถการ

PDF

เผยแพร่แล้ว: ธ.ค. 18, 2023
คำสำคัญ: การสื่อสาร, การทำหัตถการในเด็ก, ผู้ป่วยเด็กที่เข้ารับการรักษาในโรงพยาบาล, พยาบาลเด็ก
กมลทิพย์ รุยแก้ว
โรงพยาบาลนครพนม
พลอยชมพู ปานปรุง
วิทยาลัยพยาบาลตำรวจ
พิชญาภา คุณาวุฒิ
โรงพยาบาลรามาธิบดี
สุรีย์พร อรรถเศรษฐากร
โรงพยาบาลธรรมศาสตร์เฉลิมพระเกียรติ
อภิชา จันทร์เพ็ง
โรงพยาบาลจุฬาลงกรณ์ สภากาชาดไทย

 

บทคัดย่อ

          การเข้ารับรักษาในโรงพยาบาลเป็นประสบการณ์ที่เด็กต้องเผชิญกับสิ่งแวดล้อมที่ไม่คุ้นเคยและแยกจากครอบครัว การตรวจร่างกายและการทำหัตถการทางการแพทย์ทำให้เด็กรู้สึกหวาดกลัว โดยเฉพาะ ความกลัวต่อการทำหัตถการที่ทำเกิดความรู้สึกเจ็บปวด เด็กมักจะแสดงอาการขัดขืนและไม่ให้ความร่วมมือในการทำหัตถการ จึงส่งผลกระทบหลายด้าน ได้แก่ ความล่าช้าการรักษาพยาบาล ความเครียดทั้งตัวเด็กและครอบครัวด้วย ดังนั้นการลดความกลัวเพื่อให้เด็กร่วมมือในการทำหัตถการจึงจำเป็นอย่างยิ่ง วิธีการสำคัญที่พยาบาลสามารถช่วยแก้ปัญหาเหล่านี้ คือ การสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพ บทความวิชาการฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อนำเสนอแนวคิดเกี่ยวกับการสื่อสาร และวิธีการสื่อสารกับเด็กเพื่อลดความกลัว และให้ความร่วมมือในการทำหัตถการต่าง ๆ พยาบาลที่ดูแลเด็กมีบทบาทสำคัญในการสื่อสารทั้งกับเด็กและครอบครัวเพื่อสร้างสัมพันธภาพ ทำให้เกิดความไว้วางใจ และส่งเสริมให้เด็กสามารถเผชิญกับความกลัวและปรับตัวได้อย่างเหมาะสมในสถานการณ์คุกคามต่อชีวิต

 

References

เอกสารอ้างอิง   

1. Sangnimitchaikul W. Using play for stress adaptation in sick children. Thai Science and Technology Journal. 2012;20(5):449-56. (in Thai)

2. Supsung A, Khunkaew S, Udomlerd M. Managing fear needle pain in children: nursing practice in pediatric care. Journal of The Royal Thai Army Nurses. 2017;18(2):25-31. (in Thai)

3. Khamenkan K. Intravenous cannulation procedure in pediatric patients: Nursing strategies to success. Journal of Nursing Science & Health. 2013;35(2):131-9. (in Thai)

4. Sakulrungjalas T, Chaiyaratana C. Empathic communication for connection with children. Journal of Nursing Division. 2021;47(3):12-25. (in Thai)

5. Chula international communication center. chulapedia.chula.ac.th [Internet]. Bangkok: Chula international communication center; 2011[cited 2023 July 8]. Available from: http://www.chulapedia.chula.ac.th/index.php?title=การสื่อสาร_(Communication). (in Thai)

6. Berlo DK. The process of communication: An introduction to theory and practice: Holt, Rinehart and Winston; 1960.

7. Sriwichai P, Suriyo N. The effects of an informational program on communication skills of professional nurses at Phayao hospital. Thai Red Cross Nursing Journal. 2022;15(3):168-81. (in Thai)

8. Communicationtheory.org [Internet]. Berlo’s smcr model of communication [cited 2023 July 8]; [about 1 screen]. Available from: https://www.communicationtheory.org/berlos-smcr-model-of-communication/

9. Tantiwinyupong S, Abhinandavedi PW. The communication model based on Buddhist peaceful means for nurses at Lerdsin hospital. Journal of MCU Peace studies. 2023;11(2):696-10. (in Thai)

10. Thitikulcharoen S. Communication theory. Bangkok: Ramkhamhaeng University; 1997. (in Thai)

11. Oumtanee A. Developing nursing leadership. Bangkok; 2022. (in Thai)

12. Lambert V, Glacken M, McCarron M. Communication between children and health professionals in a child hospital setting: a child transitional communication model. J Adv Nurs. 2011;67(3):569-82.

13. Mitsumpune N. Communicate with children…is cushy?. Journal of Health and Nursing Research (Journal of Boromarajonani college of nursing, Bangkok). 2013;27(2). (in Thai)

14. Supsung A, Khunkaew S, Udomlerd M. Managing fear needle pain in children: nursing practice in pediatric care. Journal of The Royal Thai Army Nurses. 2017;18(2):25-31. (in Thai)

15. Foote JM. Communication and physical assessment of the child and family. In: Hockenberry MJ, Wilson D, Rodgers CC, editors. Wong’s essentials of pediatric nursing. (10th ed.). St. Louis: Elsevier, Inc; 2017.

16. Osei Appiah E, Appiah S, Kontoh S, Mensah S, Awuah DB, Menlah A, et al. Pediatric nurse-patient communication practices at Pentecost hospital, Madina: A qualitative study. Int J Nurs Sci. 2022;9(4):481-9.